سلفی آینه ای

  برای هر گونه مشاور در رابطه با مشکلات گوشی های آیفون.آیپد و اپل واچ میتوانید به سایت www.mr-doctor.ir ویا به آدرس اینستاگرام dr_apple_support مراجعه نمایید  
برای کسب اطلاعات بیشتر این ویدئو را تماشا کنید

واژه Selfie مدتی است که بسیار فراگیر شده و به وفور در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود. پدیده‌ای عمومی که میان عوام و خواص جامعه جهانی رواج پیدا کرده است و در آن افراد از خود به تنهائی یا در جمع و یا با سوژه‌های مختلف عکس می‌گیرند و در فضای مجازی از طریق شبکه‌های مختلف اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. عکس‌هائی از این دست که به «سلفی» (خودگرفت) شهرت دارند ظاهرا گونه‌ای انتخابی است.

این واژه حتی به فرهنگ لغات آکسفورد هم وارد شده است. جالب اینکه اکسفورد واژه سلفی را به عنوان واژه سال ۲۰۱۳ انتخاب کرد. به گفته آنها، استفاده از این واژه در سال ۲۰۱۳ ، ۱۷ هزار بار نسبت به سال ۲۰۱۲ رشد داشته است.

سلفی هر چه متهورانه‌تر و بدیع‌تر باشد جذاب‌تر و اصطلاحا لایک‌خورتر است. علارغم گسترش روزافزون و پرشتاب این نوع از عکسبرداری،‌ کمتر درباره چیستی و ماهیت، علل ذهنی و اجتماعی و روندهای کنونی و آتی آن تأمل شده است. در این نوشتار به دنبال آن هستیم تا اندکی به درک واقعی این پدیده نزدیک شویم.

سلفی چیست؟

سلفی به عکسی اطلاق می‌شود که یک فرد با یک تلفن همراه یا وب کم «از خود و یا خود و همراهانش» ثبت می‌کند و آن را در یک سایت یا شبکه اجتماعی به اشتراک می‌گذارد.

تاریخچه سلفی

اولین سلفی به‌شکل نوین در اوایل سدهٔ بیستم توسط جوزف بایرون، مؤسس کمپانی عکاسی بایرون و بن فالک گرفته شده‌است. پنج نفری که در این عکس حاضر هستند عکاسان شرکت بایرون هستند. این عکس در پشت بام مارسیو استودیو در خیابان پنجم نیویورک گرفته شده‌است. شرکت بایرون در سال ۱۸۹۲ در منهتن توسط جوزف بایرون تأسیس گردید.

سلفی آینه ای

انواع سلفی

سوژه اصلی در عکس‌های سلفی «خود» عکاس است. سلفی عکسی دقیقی نیست و واقعیت چهره فرد را منعکس نمی‌کند؛ زوایه عکاسی و نحوه نورپردازی مانع از آن می‌شود که عکس واقعیت چهره فرد را منعکس کند. معمولا سعی می‌شود تا عکس‌های سلفی از روبرو و پائین با بالا گرفته شود و اندکی زاویه به سر داده می‌شود تا عمق اثرگذاری عکس بالا رود. از این‌رو سلفی با خود حقیقی فرد فاصله دارد. غیر از عکس‌های سلفی تک نفره گاهی اتفاق می‌افتد که فرد در پی اهمیت دادن به سوژه‌ای غیر از خودش باشد و در موقعیت‌ها و شرایط مختلف زیستی، روانی، فرهنگی و اجتماعی عکاسی کند.

روندهای جاری و آتی سلفی‌ها بیانگر اهمیت یافتن عکس‌های «چند سوژه‌ای» است. این نوع از سلفی‌ها در شرایط و موقعیت‌های جدیدتر طرفداران بیشتری دارد. بنابراین شخص سعی می‌کند تا زمینه عکس‌هایش و سایر سوژه‌هایی که با آن‌ها عکس می‌گیرد هر چه منحصربه‌فردتر باشد. این منحصر به فرد بودن گاهی در لوکیشینی خاص نظیر بالای برجی بلند و گاهی در کنار شخص مشهوری مثل بازیگران و سیاسیون محقق می‌شود. این نوع از سلفی‌ها برای آن است تا مخاطبان شخص را فردی شجاع بدانند که توانسته در مرتفع‌ترین نقطه دنیا قرار بگیرد، یا فردی با نفوذ بدانند که توانسته با فلان شخصیت سیاسی عکس بگیرد، یا فردی خوشبخت بدانند که در کنار همسر و فرزندانش در شب جشن تولدش عکس گرفته، یا فردی خوش‌تیپ بدانند که آخرین برند پیراهنی را خریده است و یا … .

سلفی آیفون

گرفتن یک عکس سلفی مناسب همیشه سخت است اما وقتی در آیفون خود عکس سلفی می‌گیرید متوجه مورد عجیبی می‌شوید؛ عکس شما به صورت آینه‌ای نمایش داده می‌شود. اگر می‌خواهید این مسئله را حل کنید، می‌توانید در این مطلب جواب خود را پیدا کنید.

در این مقاله و ویدئویی که در ادامه می‌آید به شما خواهیم گفت که چرا گوشی آیفون شما عکس‌هعای سلفی را آینه‌ای می‌کند و در یک ویدئوی آموزشی روش حل این مسئله را آموزش خواهیم داد.

  برای هر گونه مشاور در رابطه با مشکلات گوشی های آیفون.آیپد و اپل واچ میتوانید به سایت www.mr-doctor.ir ویا به آدرس اینستاگرام dr_apple_support مراجعه نمایید  
برای کسب اطلاعات بیشتر این ویدئو را تماشا کنید

چرا عکس‌های سلفی آیفون آینه‌ای می‌شوند؟

احتمالا متعجب می‌شوید اما واقعیت این است که شما هر عکس سلفی که می‌گیرید حالت عادی دارد ولی گوشی به طور خودکار آن را آینه‌ای می‌کند. قبل از همه‌گیر شدن عکس‌های سلفی، بیشتر ما صورت خود را در آینه و سطوح صاف می‌دیدیم و این ابزارها تصویر ما را برعکس نشان می‌داد.

از طرف دیگر، طراحان دنیای تکنولوژی ترجیح می‌دهند تا برای ارتباط بیشتر کاربر با محصولاتشان، از تجارب دنیای قبل از دیجیتال استفاده کنند و دوربین سلفی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به همین خاطر، وقتی عکس سلفی می‌گیرید، گوشی یک تصویر آینه‌ای به شما نشان می‌دهد؛ چون این تصویر همان چیزی است که انتظار دیدنش را دارید.

درست است که عادی کردن تصویر سلفی (همان چیزی که دوربین دیده است) ممکن است کمی غیر عادی به نظر برسد. تصور کنید که دست راست خود را بالا برده‌اید و یک عکس سلفی گرفته‌اید. عکسی که در گالری می‌بینید کاملا آینه‌ای است و دست راست شما در همان سمت راست تصویر دیده می‌شود؛ اما اگر عکس را برعکس کنید و به حالت عادی برگردانید، دست شما در سمت چپ تصویر نشان داده می‌شود.

حالا تصور کنید که که کتابی دست‌تان گرفته‌اید و می‌خواهید از خودتان سلفی بگیرید؛ اگر عکس ثبت شده را ببینید، متوجه می‌شوید که تمام کلمه‌ها برعکس شده‌اند.

علاوه بر مشکل بالا، شاید برخی افراد هم عکس سلفی آینه‌ای شده را دوست نداشته باشند و بخواهند عکس سلفی که می‌گیرند واقعی باشند.

خوشبختانه سیستم‌عامل iOS برای برعکس کردن عکس‌های سلفی راهی بسیار ساده دارد و می‌توانید به راحتی تصاویر خود را به حالت عادی برگردانید. 

چگونه می توان عکس های سلفی آیفون را از حالت آینه ای خارج کرد؟

1- تنظیمات  (Settings)  آیفون خود را باز کنید .

2- به سمت پایین اسکرول کنید و روی گزینه Camera  (دوربین) ضربه بزنید .

3- در این صفحه گزینه ی Mirror Front Camera  را غیرفعال نمایید، با غیر فعال کردن این گزینه هنگام سلفی گرفتن عکس شما آینه ای نخواهد شد.

4- با فعال بودن این گزینه عکس سلفی شما بصورت آینه ای گرفته خواهد شد.

سلفی آینه ای
  برای هر گونه مشاور در رابطه با مشکلات گوشی های آیفون.آیپد و اپل واچ میتوانید به سایت www.mr-doctor.ir ویا به آدرس اینستاگرام dr_apple_support مراجعه نمایید  
برای کسب اطلاعات بیشتر این ویدئو را تماشا کنید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *